BUDAK MEDIC MESIR!!

on Wednesday, April 1, 2009

salam..lama rasanya saya dah tak meng'update' blog ni.biasala sejak 2minggu yang lalu saya sibuk menjadi su bg program perubatan.(eceh..mempromote diri).oklah saya nak cerita sedikit luahan hati saya pada hari ini.sebenarnya perkara ini dah lama saya bukukan dalam hati.tiba2 hari ini ada pulak orang yang tiba2 meng'induce' saya untuk meluahkan perkara ini.yang saya nak cerita ialah berkenaan kita"PELAJAR PERUBATAN MESIR".....terlebih dahulu saya meminta maaf kalau ada yang terasa dengan luahan hati saya ini..

si pulan berkata"sistem medic mesir ini sistem lama.sistem ni tak bagus..cube kite bandingkan dengan sistem malaysia.sistem malaysia sistem integrasi..sistem terkini.kite ni sistem lame.kite ni asik belajar je takde praktikal..nnti klu kite balik malaysia nanti kita tak tahu apa2..dr keluaran mesir nnti jadi tak bagus.."begitulah ada saya pernah terdengar seseorang berkata begitu.saya akui dan saya menyetujui pernyataan beliau tapi tidaklah 100%..

kemudian hari ini hari rabu..ade "BASIC LIFE SUPPORT"kami budak laki yang datang ke kelas(sedikit jumlahnya) pada hari ini rasa begitu excited kerana hari ni kami belajar membuat "intravenous injection".kenapa excited??sebab rasa cam dah jadi cam dr betul..sebab kami ada praktikal bagaimana hendak memberikan intravenous injection..selepasa giliran kami sudah..kami pun duduk belakang.menunggu kawan yang belum lagi buat..so saya tercari2 manalah kawan ak yang lain.apesal tak datang.benda yang kita belajar hari ni dahla penting.penting untuk menjadi dr nnti.ak terigt kate si pulan yg di atas tu...ak pun tiba2 terluah tanpa sengaja kepada kawan ku yang lain....

ak pun meluahkan isi hatiku yang selama ini berdasarkan pemerhatian ak tentang kawan2 ku.sori ye kawan2 bkn nak memburukkan korang.cuma nak "KITE" sedar akan kelalaian kita..walau pun sistem medic mesir ni sistem kuno kite tak boleh buat apa2.kite tidak boleh mengubah sistemnye.makanya kita hendakalah adapt dengan sistem ini.bukan sistem yang kene adapt dengan kite.tapi bukan itu sebenarnya saya nak kata.kalau kita ini yang mengaku sebagai "MEDICAL STUDENT" SAYA ULANG LAGI...."MEDICAL STUDENT"tp bila ada kelas maka datanglah.lagi2 kelas seperti basic life support ini.abang wafi kata program ini bagus sebab mase die dulu die takde pun sampai dia kene belajar benda ini kat malaysia.kalau kelas bahasa arab takpelah boleh dimaafkan sebab saya pun tak datang.tapi kalau kelas yang berkaitan dengan ilmu medic datangla.kite ni selalu mengutuk mesirla camnila...sistem medic die camnila...kite asik disuapla...ok saya nak kite suma berfikir sejenak..

sekiranya medic mesir ini cam sistem medic malaysia(yg digembar-gemburkan bagus sangat!!!)tp mmg bagus pun...kemudian kita lihat diri kita.bila ada kelas kite tak datang....bila ade kls pukul 8 kita datang 10 minit lewat atau 20 minit lewat ade yang 30 minit lewat..ape kess.....kemudian bila dr mengajar dihadapan kita TIDUR!!!!!(SAYA AKUI KITA PENAT TAPI KALAU NAK TIDUR PUN TAKPAYAHLAH SAMPAI "OBVIOUS" SANGAT.TAHANLAH...NI SAMPAI TERNGANGA MULUT LETAK KEPALA KAT MEJA..kemudian bila ada exam kita tak belajar bersungguh2...kemudian kite kat rumah lebih banyak berhibur dari kite luangkan masa untuk study...kalaula kite masih berperangai macam ini....saya nak TANYA....ADAKAH KITA AKAN MENJADI DOKTOR YANG HEBAT SEKALIPUN SISTEM MEDIC MESIR INI MACAM SISTEM DI MALAYSIA??....SAYA INGIN KALIAN FIKIR ADAKAH SISTEM ITU YANG AKAN MENJADIKAN SESEORANG ITU DOKTOR YANG BAGUS ATAU PUN "SEMANGAT BELAJAR" YANG ADE DALAM DIRI KITE YANG AKAN MENJADIKAN KITA DOKTOR YANG HEBAT...YANG MANA SATU.....

saya bukannya apa..saya ini pun tak la bagus sangat...cuma saya berharap kita ini jangan la berada di takuk yang lama.kita sibuk memperjuangkan islam isu palestin dan sebagainya..tapi kita tidak cube menerapkan islam itu dalam diri kita dengan sebaiknya.macam menepati masa, menghormati guru(tido!!),jangan ponteng...n etc..saya pun ada kurangnya tapi kita hendaklah tanamkan nilai2 ini sedikit2 dalam diri kita..ketahuilah "menepati masa" perkara paling penting dalam bidang kedoktoran..kalau awak tak punctual time kalau ada patient nak mati awak boleh lagi lambat...kalau dia mati sape yang akan dipersalahkan....KITA!! SEBAB APE???"TIDAK PUNCTUAL"

jangan berangan nak compete ngan dr cine n india kalau kita masih berperangai macam ini..tak kisahlah kita ini di campak kemana pun untuk study...bile kite dah sampai kite hendaklah bersungguh2..bukannya kite merungut dan mempersalahkan itu..ini...sebaliknya kite kene cek diri kite dulu.apa yang tidak bagus dalam diri ak ini.kita ni sebagai orang melayu"BANYAK CAKAP JE TAPI HABUK PUN TARAK"kita ni cakap pandai tapi dalam segi amali nya takde...fikir2 sendiri....

kemudian ada lagi satu yang nak orang melayu khususnya kawan2 saya.saya merayu sangat...kenapalah malu tidak bertempat...mase saya f3 saya belajar hadis pasal malu.yang saya tahu malu ialah malu untuk melakukan dosa kepada ALLAH TAALA.itu saya tau.saya tak pernah belajar pulak malu itu bile dr ade tnya takda sape nak jawab.bile dr suruh bagitau masalah takde sape berani nak utarakan tapi bila kat belakang barulah nak bising2...saya pun dulu pun malu.sebab kita kan dari sekolah agama kan.saya faham..bila2 lagi sekolah agama ini budaknya baik sangat..malu....pijak semut pun tak mati..tp sampai bile???kita kalau nak menjadi dr yg hebat kene menjadi seorg yang proaktif...bukan malu tak kene pada tempatnya.tapi kalau dr bagi rehat kejap je 5 minit amboi...orang yang malu tadi semuanya bercakap bercerita...cam pasar rasanya.....siap gelak2 lagi...tak malu pulak padahal doktor ada kat depan....kita ni kene meletakkan tempat pada tempatnya..

cikgu saya mase f3 pernah berkata(budak sambest mesti kenal cikgu umi khasibah)..tq cikgu bagi kata yang cukup bermakna ini"BIASAKAN YANG BETUL.....BETULKAN YANG BIASA" .....rasenya saya tak perlu huraikan kot sebab sume fahamkan...

saya cuma harap kita ni melakukan satu anjakan paradigma...berfikir sebagai medical student..sume dah matang...berfikir bukan macam kite ni pelajar sekolah menengah...kalau kita masih lagi di takuk yang lama sampai bila2 pun kita tak akan maju..orang lain sume maju di hadapan kite pula...jauh ketinggalan dibelakang...mengapa????sebab kesalahan diri kite ini sendiri...saya sayang kawan saya sume...itu lah saya luahkan ini.saya harap "KITE" sama2lah berubah....luv u all..frens forever.....

10 comments:

Amanina ST said...

cerr..blog ijud makin pns!
tp mmg btol pon ape ko ckp jud.
klo nk tido pon,agk2 r,cube r tunjuk effort kite yg kite bukannye sngje2 nk tdo, tp tertido.kalo smpi mulot tnganga tu mmg xberadab sgt la, kok iye pon,tsengguk2 tu ok la.

sistem mesir mungkn lama, tp lame tu kn tradisional. xde la kite bgntung kt teknologi moden semate2. BLS mmg xpatut lgsg bg mereka yg ade peluang utk dtg tp xdatang!

afundi ijud 33456

mohd hazwan bin mohd salleh said...

ijud..mmg cambes r ko.

btul3..ak sokong seratuih peratus.bkn dimana kita belajar,tp sekuat mana kita belajar tuk brjaye.kan3??

p/s-setiap tulisan ko yg ko besaqkn ni terase cm ko mnjerit kat telinga ak da..hik3

cairoboy said...

bagus jud bagus...
mmg byk pun yg kwn2 ko tu kna ubah...
dari segi tu,segi ni...
semua laa snang cte...
cakap lebat,habuk pun tarak..
hahaha...
nice job budak tanjong..
dh la kantoi dlm kelas histo td...wakakakak!!

aiyqosim said...

wah..
ak pon nk afundi ijud.
pendapat yg bernas.
jgn asyik nk melenting je..'reaction'..
tp tu la sikap sbhgian dri kite..
melenting,hypersensitive..
asyik komen n mmbebel je..tu x btol..ni salah..to x bess..hisy...
byk mne pon kite melenting,sistem xkan ikot kite..so,d only mende yg bleh diubah adlh adaptation kite trhadap sistem,x kire ape2 sistem pon,asalkn x lwan Islam...
by the time kite komen,mmbebel,n melenting,..sistem ape pon xkan brubah, n mase kite abis mengomen, n action kite haprak,xde tindakan yg bleh membangunkan ummah.
so..troskan berusaha..
(isy..klu la ak wat blog,..msti ak wat entri pasal mende nih...klu lah...)

mesia student said...

salam..just nk bg pndpt yg tak sebape...memg..sebagai student yg takde peluang blaja obersi mcm antum rase tersangatlah JELES aka CEMBURU sebab selalu dgr cite dak2 medik mesir ni ske travel..tgk mvies kat laptop,jenjalan sane n sini... blik mesia setaun skali (mcm cairo-kl tu=kl-ipoh)...very de relax...tapi dun get me wrong! memang btul ape yg inche' budaktanjong cakap..yg penting semangat belajar! campak mane2 muke bumi buley idup punyer kalu ad smgt ni..wpun sy ni blum masuk 1st yr pun lg di Univesity di mesia nih..tp sistem di matrik sy sudah cukup untuk membezakan sistem pendidikan dua benua ini. km di sini(mesia) kalo attendance tak cukup 80% dah kene banned from sitting de exam.menangeh tak berlagu jawabnye..alamatnye kene repeat blik le subject tu.tu blum lg sape yg melakukan salah laku di dalam kampus spt smoking, menyalahi dresscode,bla..bla..bla...
nak tgk film or movies or going outing tu kene fikir dua tiga kali dulu...nyesal ke tak kalu aku pegi..ade plak tu..tak tido 3 malam sebab stay up riso kan exam...mata pun dah rupe beruang panda..sy tau antum sume merasekan benda yg same..apatah lg sbg pelajar medic..antum seme mmg hebat2 belaka..suspek tol..seme penerima biasiswa ini forsure 10a1 and above...hatta lecturers sy sendiri pn kalo ade any students dy dpt ofer wat medic di overc dy lagi galakkan..cari pengalaman katenye.memang korg btuah...dpt bnyk pengalaman..blajar arab ammi,gaduh ngan amu taxi..pgang unta...bdikarispend the money sendiri,msak sendirik..blaja ilmu agame is the 1st absolutely..itu gambaran pertama yg timbul di benak ini bile ckp pasal medic mesir. antum sumelah bakal protaz(profesional ustaz/ah)...jgn sia2 kan peluang yg ade..xmo la ponteng2 kelas.buktikan stud mesia manyak bagus!he...sorry kalo ade terase..just nak share sket2..mintak hampun mintak mahap atas segala kekasaran.wslm.

itzz g0oddd!! said...

to all:
saya naka ringkaskan kita hendaklah hargai peluang yang kerajaan dah bagi kat kita.then kita janganlah mengecewakan harapan mak bapak kita di sini.kita apabila dah sampai di mesir ni belajar lah bersungguh-sungguh.

anyway good luck in exam biokem sabtu ni.gambate!!!

huessnaa said...

slm dr zagazig.

problem ponteng ni mmg parah dah kat dak2 tibb mesir,tak tao la asal rmai jd camni.ikot pengalaman ana,ade je yg tak dtg kelas terus smpi 3-4 bulan.bajet ar study kat umah.hafal buku.tp ade ust ckp kalo bce buku sorang2 ibarat bljr ngan setan.haih,pikir2 kan lah.nak jadi doktor ni kene bljr dr guru.kene gi kelas.org yg ponteng2 ni tak pikir ke time keje nnt lagi susah dr skrg.ini tak,asal tak phm sikit jer..terus tanak dtg.alasan doktor ajar tak phm.padahal tanak slhkan diri sendiri sbb tanak usaha gi jmpe doc ke ape ke..ntahlah,pendapat ana,org2 yang ponteng kelas ni mmg TAK LAYAK jadi doktor sbb dorang ni tak bertanggungjawab.konon la nak selamatkan org lain.tp diri sendiri pon tak terjaga..mereka2 ni dah tipu diri sendiri sbnrnye..and lagi satu utk dak2 scholar yang suke ponteng,igt la.setiap sen yang korang mkn,gune and pkai tu berkat ke tak kalo asyik dok ponteng,lagha etc.igtla..bljr kat mesir ni amanah .balik malaysia jela kalo attitude camni.
nnt tak psl2..org bg cop doc keluaran mesir ni tak bagus.

sorry komen pnjg,tp ana pon mmg pns ar ngan org2 camni.

huessnaa said...

slm dr zagazig.

problem ponteng ni mmg parah dah kat dak2 tibb mesir,tak tao la asal rmai jd camni.ikot pengalaman ana,ade je yg tak dtg kelas terus smpi 3-4 bulan.bajet ar study kat umah.hafal buku.tp ade ust ckp kalo bce buku sorang2 ibarat bljr ngan setan.haih,pikir2 kan lah.nak jadi doktor ni kene bljr dr guru.kene gi kelas.org yg ponteng2 ni tak pikir ke time keje nnt lagi susah dr skrg.ini tak,asal tak phm sikit jer..terus tanak dtg.alasan doktor ajar tak phm.padahal tanak slhkan diri sendiri sbb tanak usaha gi jmpe doc ke ape ke..ntahlah,pendapat ana,org2 yang ponteng kelas ni mmg TAK LAYAK jadi doktor sbb dorang ni tak bertanggungjawab.konon la nak selamatkan org lain.tp diri sendiri pon tak terjaga..mereka2 ni dah tipu diri sendiri sbnrnye..and lagi satu utk dak2 scholar yang suke ponteng,igt la.setiap sen yang korang mkn,gune and pkai tu berkat ke tak kalo asyik dok ponteng,lagha etc.igtla..bljr kat mesir ni amanah .balik malaysia jela kalo attitude camni.
nnt tak psl2..org bg cop doc keluaran mesir ni tak bagus.

sorry komen pnjg,tp ana pon mmg pns ar ngan org2 camni.

Dr. E-iN said...

huyoooo~~
sokong ijud!!!
ijud yg outspoken..ngeh3

Anonymous said...

memang rasa tersentap baca post ni~~
btw i'm a med student too,,
jzkk